За
всіх часів учитель опікувався не тільки проблемою набування знань учнями ,
але і їхнім моральним станом та
культурою поведінки. У зв’язку з цим важливою роботою є робота педагогів з тими
учнями, поведінка яких не відповідає вимогам дисципліни та нормам моралі.
Девіантна поведінка — це поведінка з відхиленнями.
Психологи розглядають девіантність як поведінку, що перебуває
на межі правової та деліквентної (кримінальної, що має ознаки злочину). Дітей,
яким притаманні відхилення поведінкових реакцій, називають по-різному:
недисципліновані, педагогічно або соціально занедбані, важкі діти,
важковиховувані, схильні до правопорушень, девіантні підлітки тощо. Ці терміни
найчастіше використовують як синоніми.
Наукові дослідження і практика роботи
в школі свідчать про те, що саме ці діти не мають мотивації до навчання. Вони
«заважають » однокласникам та вчителям під час уроків. Саме із цього континенту
виростають неповнолітні правопорушники й дорослі злочинці.
Поведінка будь-якого школяра
нерозривно пов’язана з характером стосунків, що склалися у нього з оточуючими.
Найближчими соціальним оточенням – мікросередовищем.
Моральна деформація особистості учня
та відхилення в його поведінці є наслідком існуючих дефектів у системі його
взаємозв’язків і відносин з мікросередовищем. Одним із таких мікросередовищ є
родина учня . його батьки. Саме вони закладають основи для розвитку особистості
дитини.
Сім'я — основний інститут виховання
дітей. Зразки поведінки діти переймають від своїх батьків, але ж батьки
визначають і норми оцінювання поведінки. Зрозуміло, чому діти часто живуть у
«королівстві кривих дзеркал», яке пронизане подвійною, а то й потрійною
мораллю. Діти часто грають ролі своїх батьків, тому дуже важливо запобігти
закріпленню дезадаптивних форм поведінки дитини шляхом корекційної та
консультативної роботи не тільки з дітьми, а й з батьками.
Форми просвітницької, профілактичної,
корекційної роботи з батьками учнів різноманітні: лекції, рольові ігри,
тренінги, практикуми, міні-тести. Тренінги батьківської ефективності, на яких
батькам випадає нагода дізнатись про складові батьківської любові, першооснови
сімейного виховання, де вони мають змогу розв'язувати психологічні завдання з
метою уникнення сімейних конфліктів та засвоїти алгоритми адекватних
поведінкових реакцій на вчинки дітей, поліпшують атмосферу сімейного
спілкування.
Найважливіше, чого може досягти
вчитель у роботі з батьками, — розуміння
й усвідомлення ними власних недоліків і зацікавленості в їх подоланні.
Індивідуальна консультаційна та корекційна робота з батьками девіантних
підлітків передбачає коректно, без втручання в сімейні справи, долати
батьківську імпульсивність та інші вади для поліпшення міжособистісних
стосунків у сім'ї, запобігання делінквентній поведінці дітей.
|