П`ятниця
17.05.2024
10:01
Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Травень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Архів записів
Наше опитування
В якому році Ви закінчили нашу школу?
Всього відповідей: 308
Міні-чат
Друзі сайту
  • Official Blog
  • uCoz Community
  • FAQ
  • Textbook
  • Статистика

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0
    НВК "Вербівська ЗОШ І-ІІ ступенів - ДНЗ"

    Мета мікродослідження: вивчити статусну структуру учнівського колективу; виявити основні групи дітей, виокремити дітей, до яких є неінтерферентне ставлення, та дітей, які перебувають у зоні відчуження; отримати інформацію про поділ учнів за ставленням до них колективу, виявити причини негативного ставлення до окремих учнів; виробити рішення для згуртування колективів, накреслити заходи, які б учили дітей працювати з різними за статусом дітьми.

    Актуальність проблеми. Проведення моніторингових досліджень — один із трудомістких процесів, оскільки він передбачає забезпечення всіх науково-технологічних умов та визначається особистістю дослідника та безпосередньо самих респондентів.

    Запропонована стаття має на меті дати дескриптивну характеристику класного колективу на основі вивчення внутрішньої структури колективу.

    Науковці стверджують, що класні учнівські колективи є неформальними об’єднаннями. Кожен класний керівник, безумовно, упевнений, що добре знає свій клас, адже він перебуває в його середовищі майже щодня. Скільки форм і методів пропонує педагогіка для згуртування класного колективу! У щоденній учительській практиці вони впроваджуються щоразу в іншій інтерпретації. Та чи завжди ми вміємо придивитися до особистості учня зблизька ? Чи завжди учні відкривають нам свої маленькі секрети у формуванні своїх приятельських стосунків? Практика доводить, що яким би не був дружним клас, він усе одно має свою внутрішню структуру, яка не завжди відома педагогам, які працюють з класом. Тому наше експертне дослідження ставило собі за мету з’ясувати, на які групи ділиться класний колектив та які причини формування колективного статусу кожного з учнів зокрема.

    Понятійний апарат дослідження: статусна структура учнівського колективу, симпатії, антипатії, інтерферентне ставлення, активне сприйняття, відчуження, інтроверти,екстраверти.

    Науковий супровід дослідження базувався на вченні Павлова про чотири типи темпераменту особистості; на теоретичних положеннях Г. Айзенка про розмежування інтровертів та екстравертів.

    Інтровертам властиві такі якості особистості:

    • легко тривожний, здатний до роздумів, тихий, песимістичний, некомунікабельний, стриманий (меланхолік);

    • пасивний, обережний, розсудливий, добродушний, доброзичливий, миролюбний, рівний, керований, спокійний, надійний (флегматик).

    Екстраверти — це активні:

    • чуттєві, неспокійні, агресивні, збудливі, непостійні, постійно змінні, хиткі, оптимістичні (холерики);

    • комунікабельні, контрастні, говіркі, відкриті, життєрадісні, ініціативні, безпосередні (сангвініки).

    Організаційні основи дослідження. Для забезпечення валідності дослідження анкетування проводилося в однакових умовах: на виховних годинах, тема яких була: «Ми всі рівні, але різні». Для заповнення анкети відводилося двадцять хвилин. Респонденти були повідомлені, що результати дослідження необхідні для покращання роботи школи й анкетування добровільне та анонімне. Важливою умовою проведення дослідження було забезпечення рівного спокійного настрою учнів та мінімізація сильних емоційних впливів, тому виховні години не проводилися після уроків фізкультури. Зміст анкети учням не був відомий. У паралельних класах анкетування відбувалось одночасно.

    Основні кроки проведення мікродослідження

    1. Складання плану процедурних кроків.

    2. Опрацювання літератури про типи особистості, структурну організацію колективу, консультування з психологом.

    3. Визначення основних компонентів структури учнівського колективу, яка буде досліджуватися.

    4. Розробка вимірників та інструментарію дослідження.

    5. Експертиза змісту та структури вимірників та інструментарію.

    6. Інструктаж з учителями, які залучені до проведення дослідження статусної структури колективу.

    7. Інструктування членів моніторингової групи та підготовка документаційного забезпечення.

    8. Обумовлення однакових умов проведення анкетування.

    9. Процедура проведення анкетування з учнями.

    10. Вивчення отриманих результатів, їх обробка та узагальнення.

    11. Обговорення результатів.

    12. Укладання узагальнювальних таблиць.

    13. Проведення бесід з учнями та вчителями для підтвердження достовірності результатів.

    14. Оприлюднення результатів моніторингу перед педагогами.

    15. Перегляд перспективного плану роботи, планів класних керівників та прийняття корективних рішень (внесення змін у перспективний та річний плани роботи школи).

    Опис результатів дослідження.

    В анкетуванні брали участь три класи, у яких навчається 65 учнів. Анкета передбачала 24 запитання, у яких учні повинні були записати прізвища однокласників, які відповідають названому статусові. Після обробки результатів анкетування всі дані були занесені в таблиці й розділені за такими напрямками: учні, яким заздрять, які викликають симпатію, є байдужими, викликають слабку антипатію, інтерферентне ставлення, є лідерами, є замкнутими.

    Моніторингова група школи визначила такий гіпотетичний результат: у класах є всі типи статусів учнів, проте їхню кількість спрогнозувати важко.

    Аналіз результатів дає підстави виокремити такі фактичні дані: нікому не заздрять, лише в 7-му класі, а в 5-му та 9-му класах заздрять трьом учням. Після дослідження і вивчення побутових умов проживання цих учнів та результатів їх навчання можна зробити висновок, що заздрість спровокована передусім заможністю сімей, бо навчальні результати цих учнів посередні.

    Викликають симпатію 41 % учнів. Здебільшого всі ці діти вміють товаришувати, є щирими і відкритими. Майже всі респонденти визначили, що хочуть з ними дружити або вже дружать. Ці діти незакомплексовані, легко контактують з іншими, мають достатньо високий комунікаційний потенціал.

    Викликає занепокоєння група учнів, до яких ставлення є байдужим. Якщо в 5-му класі лише до 3 учнів колектив повністю байдужий, у 7-му класі — їх шість, то в 9-му класі таких дітей — аж сім. Після розмови з класним керівником, батьками та лідерами класу, напрошується висновок, що поза колективом залишились діти, у яких посередні здібності і за типом характеру вони є флегматиками.

    Проблемною групою, що потребує дослідження, є група дітей, які викликають у колективі слабку антипатію. Таких у кожному з досліджуваних класів по п’ять учнів. Несприйняггя колективом дітей у 5-му та 7-му класах пов’язане з низьким рівнем їхніх навчальних досягнень, який зумовлюється водночас і слабкими природними здібностями. У 9-му класі антипатія до учнів викликана розбіжністю в політичних поглядах (у період дослідження проводилася передвиборна агітація).

    У кожному з аналізованих класів є по одній дитині, до якої є неінтерферентне ставлення. У 5-му класі цей тип ставлення зумовлений низьким соціальним статусом неблагополучної сім’ї. У 7-му і 9-му класах ці діти підпадають під вплив інших через свій слабкий характер.

    Активного сприйняття заслуговують по одній дитині у кожному з класів. У 5-му класі активно сприймається хлопчик, який непогано вчиться, і хоча не є лідером, проте має великий вплив на інших дітей. У 7-му і 9-му класах вплив на колектив формують негативні характеристики індивідів.

    Група лідерів у 5-му класі складається з двох учнів, у 7-му класі — також двоє, а в 9-му класі їх є троє. У 9— му класі один із лідерів є негативним авторитетом.

    Останню групу дітей за наслідками анкети складають найбільш замкнуті. У 5-му класі — це одна дівчинка, у 7-му — троє дітей: одна дівчинка та два хлопчики, у 9-му класі — двоє дітей. Дослідження соціального середовища, у якому перебувають учні, дає змогу зробити висновки, що причини їх відчуження різні: у 5-му класі — дівчинка перейшла з іншої школи і ще не зуміла за півроку влитися в колектив, у 7-му класі відчуження дітей мотивовано інтровертним типом характеру в дівчинки, а два хлопчики відсторонились у зв’язку з низьким соціальним статусом своїх батьків. У 9-му класі один хлопчик є інтровертом, а інший має слабкий характер.

    Унаслідок ґрунтовного вивчення структури учнівського колективу моніторингова група зробила такі висновки:

    1. Учнівські колективи не є однорідними. Розподіл на певні групи відбувається з причини динаміки поглядів та контактних стосунків між учнями.

    2. Симпатії учнів спричинені передусім соціальним статусом сімей, у яких живуть діти і їхніми безпосередніми успіхами у навчанні. Важливим компонентом вибору симпатії є вміння товаришувати і цінувати дружбу.

    3. Якщо в учнівський колектив потрапляють учні з дуже високим соціальним статусом і, крім цього, є демонстративними носіями цих матеріальних досягнень своїх батьків, безперечно, вони викликають заздрість.

    4. Причини байдужості до окремих учнів, зокрема, в тому, що ці діти не мають ніяких досягнень, не вирізняються матеріальним достатком і їхньому характерові притаманні флегматичні риси.

    5. Є потреба глибше вивчати причини антипатії учнів і тримати на контролі поведінку саме цих дітей, оскільки симпатії і антипатії є змінними, вони мають ситуативний характер, постає потреба в підсиленні статусу цих дітей різними методами виховних впливів і навіть за допомогою штучно створених ситуацій.

    6. Пороги замкненості будуються в колективах передусім навколо дітей, які свідомо не хочуть контакту з колективом, відмежовуються від різних колективних заходів і переважно виконують роль спостерігачів у класі.

    Корективні рішення моніторингової групи

    1. Внести доповнення в перспективний, річний та плани роботи класних керівників щодо продовження вивчення статусної структури колективу в інших класах та планування порівняльних досліджень протягом наступних кількох років.

    2. Звернутися за допомогою до шкільного психолога та доручити йому вести системні нотовані спостереження за дітьми, у яких низька соціальна адаптація, надавати їм кваліфіковані консультації в плані психологічної підтримки та створення мотивації контактів із колективом.

    3. Класним керівникам детально проаналізувати статусну структуру колективу. Запланувати заходи, які стимулювали б залучення до колективних рішень учнів з негативною мотивацією. Провести педагогічний лекторій для батьків на тему «Соціальна адаптація дітей, проблеми формування життєствердних компетенцій».

    4. Розробити загальношкільні та класні виховні заходи, які б стимулювали згуртованість класного колективу.

    Додаток

    Анкета «Я і мій класний колектив»

    1. Мій найкращий товариш —...
    2. Мені найлегше спілкуватися з...
    3. Я недовіряю...
    4. Хочу бути схожим на...
    5. Авантюрист класу...
    6. Хотів би подружитися з...
    7. Не розумію...
    8. Я заздрю...
    9. Хотів би додатково займатися з...
    10. Учителі найбільше люблять, звичайно...
    11. У класі не люблять...
    12. Найкращі батьки в...
    13. Нещасливі сім’ї в таких учнів...
    14. Не хотів би, щоб з нами вчився(лась)...
    15. Погано впливає на клас...
    16. Справжнім лідером є...
    17. Найбільш комунікабельні учні...
    18. Усіх захищає «адвокат»...
    19. Усі бояться...
    20. Дуже хитрий...
    21. Усього боїться...
    22. Уміє зберігати таємниці лише...
    23. Не можна нічого довіряти...
    24. Не витягнеш слова в...

    Статусна структура колективу
    (за І. Лікарчуком)

    Прізвища учнів
    Викликають заздрістьВикликають симпатіюБайдуже ставляться
    до...
    Слабка антипатіяІнтерферентне ставленняАктивне сприйняття