П`ятниця
17.05.2024
05:57
Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Травень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Архів записів
Наше опитування
В якому році Ви закінчили нашу школу?
Всього відповідей: 308
Міні-чат
Друзі сайту
  • Official Blog
  • uCoz Community
  • FAQ
  • Textbook
  • Статистика

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0
    НВК "Вербівська ЗОШ І-ІІ ступенів - ДНЗ"

    ДІАГНОСТУВАННЯ ТИПУ ШКІЛЬНОЇ МОТИВАЦІЇ В СТАРШОКЛАСНИКІВ

    Текст опитувальника

    Шановний старшокласнику! Цей опитувальник стосується твого навчання в школі. На кожне запитання потрібно відповісти «так» або «ні», заповнивши спеціальний бланк. Будь ласка, відповідай максимально щиро: твої відповіді допоможуть зробити навчання в нашій школі ефективнішим.

    1. Мені здається, лідером у класі гідний бути лише учень, який має високі результати в навчанні.
    2. Батьки завжди заохочують мене за гарні оцінки в школі.
    3. Я дуже люблю дізнаватися щось нове.
    4. Мені подобається розв'язувати складні завдання, долати труднощі під час їх розв'язання.
    5. Я хочу, щоб однокласники вважали мене успішним учнем.
    6. Я хочу, щоб учитель похвалив мене, якщо я правильно виконав завдання.
    7. Я завжди розповідаю про успіхи в навчанні своїм батькам.
    8. Мене лякає можливість залишитися на другий рік або бути відрахованим зі школи за неуспішність.
    9. Я часто приховую свої погані оцінки від батьків, щоб уникнути покарання.
    10. Я вчуся насамперед тому, що знання знадобляться мені в майбутньому, допоможуть улаштуватися на хорошу роботу.
    11. Школа для мене насамперед є місцем для спілкування із друзями.
    12. Мені подобається брати участь у різних шкільних заходах, і було б чудово не витрачати в школі стільки часу на уроки.
    13. Сьогодні навчання для мене — одна з основних сфер, де я можу виявити себе.
    14. Учні в нашому класі не ставитимуться добре до людини, якщо вона погано навчається, незважаючи на її чесноти.
    15. Моя освіта часто є темою для розмов у нашій родині.
    16. Мені подобається самостійні щось досліджувати, робити якісь відкриття.
    17. Мені важливо довести самому собі, що я здатний добре вчитися.
    18. Коли я здобуваю високий бал, то хочу, щоб про це знали мої однокласники.
    19. Я почуваюсь пригніченим, коли отримую зошит і бачу, що вчитель не відзначив мою роботу чимось, крім оцінки.
    20. Я починаю працювати на уроках, якщо знаю, що батьки певною мірою заохотять мої старання.
    21. Я починаю вчитися старанніше, якщо знаю, що мою успішність розглядатимуть на педраді, на шкільній лінійці.
    22. Я докладаю більше зусиль до навчання, якщо знаю, що вдома буду покараний за неуспішність.
    23. Мені важливо вирости культурною, освіченою людиною.
    24. Мені подобаються ті уроки, де є можливість працювати у групі, обговорювати з однокласниками навчальний матеріал.
    25. Можна сказати, що в школі я більшою мірою зацікавлений іграми й іншими цікавими справами, ніж уроками.
    26. Я люблю брати участь у різних олімпіадах і вікторинах у школі, тому що для мене — це спосіб заявити про себе.
    27. Учні в нашому класі завжди цікавляться результатами контрольних робіт одне одного.
    28. Для моїх батьків є дуже важливим, щоб я був успішним у навчанні.
    29. Мені подобається придумувати нові способи розв'язання задач.
    30. Мені хотілося б бути найкращим учнем у класі.
    31. Я хочу виглядати в гарному світлі перед однокласниками, тому намагаюся добре вчитися.
    32. Мені подобається, коли вчителі наприкінці уроку називають учнів, чия робота на уроці була найкращою.
    33. Мені дуже важливо, щоб батьки вважали мене здібним учнем.
    34. Я почуваюся пригніченим через погані оцінки, тому що розумію: тепер учителі вважають мене нездібним учнем.
    35. Я дуже переживаю, коли батьки називають мене нездібним, неуспішним учнем.
    36. Я вже зараз замислююся про те, у який навчальний заклад я вступатиму і які знання мені для цього потрібні.
    37. Я завжди дуже радію, коли скасовують урок і можна поспілкуватися з однокласниками.
    38. Я хотів би, щоб у школі залишилися лише перерви.
    39. Я люблю висловлювати на уроці свою точку зору й відстоювати її.Бланк для заповнення учнями

      1)

      2)

      3)

      4)

      5)

      6)

      7)

      8)

      9)

      10)

      11)

      12)

      13)

      14)

      15)

      16)

      17)

      18)

      19)

      20)

      21)

      22)

      23)

      24)

      25)

      26)

      27)

      28)

      29)

      30)

      31)

      32)

      33)

      34)

      35)

      36)

      37)

      38)

      39)

      Опрацювання результатів

      1. За відповідь «так» нараховується 1 бал, за відповідь «ні» — 0 балів, тобто бали не нараховуються. Підраховується сума балів у кожному стовпчику.

      При цьому кожний стовпчик відповідає певній шкалі:

      1-й стовпчик — шкала 1а;
      2-й стовпчик — шкала 1б;
      3-й стовпчик — шкала 2;
      4-й стовпчик — шкала 3;
      5-й стовпчик — шкала 4а;
      6-й стовпчик — шкала 4б;
      7-й стовпчик — шкала 4в;
      8-й стовпчик — шкала 5а;
      9-й стовпчик — шкала 5б;<
      10-й стовпчик — шкала 6;
      11-й стовпчик — шкала 7;
      12-й стовпчик — шкала 8;
      13-й стовпчик — шкала 9.

      Бланк для оцінювання результатів за шкалами

      Номери основних шкал

      1

      2

      3

      4

      5

      6

      7

      8

      9

      2

      3

      4 в

      6

      7

      8

      9

      Відповіді учня

      1)

      2)

      3)

      4)

      5)

      6)

      7)

      8)

      9)

      10)

      11)

      12)

      13)

      14)

      15)

      16)

      17)

      18)

      19)

      20)

      21)

      22)

      23)

      24)

      25)

      26)

      27)

      28)

      29)

      30)

      31)

      32)

      33)

      34)

      35)

      36)

      37)

      38)

      39)

      Сума балів

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

      Бали, що здобуті за основними шкалами (середні значення)

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

      2. Підраховується бал за додатковими шкалами як середнє арифметичне кількох шкал:

      • шкала 10 — середнє за шкалами 4а і 7;
      • шкала 11 — середнє за шкалами 4в і 5б;
      • шкала 12 — середнє за шкалами 4б і 5а.

      3. Аналізуються індивідуальні результати.

      4. Складається зведена таблиця на клас, обчислюється середній бал за кожною зі шкал на клас.

      5. Аналізується груповий результат.

      Примітка. Доцільно обробляти дані на комп'ютері в програмі Microsoft Excel, що дозволить швидко підрахувати всі додаткові шкали й середні бали на клас.

      Інтерпретація значення шкал

      Шкали 1а і 1б — це ще не типи навчальної мотивації, а показники престижності навчання в класі й у родині. За ними можна робити висновки про те, чи цінують освіту, сумлінне навчання в класному колективі та в родині підлітка.

      Шкала 1а — престижність навчання в класі. Ця шкала демонструє, наскільки значущим у класному колективі є така характеристика, як успішність навчання. Під час аналізування індивідуальних результатів ми отримуємо суб'єктивне уявлення кожного учня, під час аналізування групового результату — об'єктивний показник престижності цієї характеристики в групі.

      Шкала 1б — престижність навчання в родині. Ця шкала доводить, наскільки значущою в родині підлітка є успішність навчання.

      Примітка. Шкали 2-9 є різними типами навчальної мотивації. Порівнюючи показники за ними, ми можемо зробити висновки про перевагу того або іншого типу мотивації школяра (під час індивідуального аналізування результатів) і групи (під час групового аналізування).

      Шкала 2 — пізнавальний інтерес. Демонструє виразність інтересу учня до нового знання, нової інформації. Учні з вираженим пізнавальним інтересом відчувають задоволення від самого процесу відкриття нового.

      Шкала 3 — мотивація досягнення. Свідчить про бажання школяра бути кращим, усвідомлювати себе як здібну, розумну людину. Учні з вираженою мотивацією досягнення навчаються насамперед тому, що бажають довести самому собі, що спроможні на більше.

      Шкала 4 — мотив соціального схвалення. Свідчить про значущість для дитини схвалення, визнання її успіхів з боку інших людей. Учні з вираженою мотивацією схвалення навчаються насамперед заради похвали, визнання,заохочення.

      Шкала 4а — мотив соціального схвалення (однокласниками). Доводить значущість для учня схвалення з боку однокласників.

      Шкала 4б — мотив соціального схвалення (педагогами). Свідчить про значущість для школяра схвалення з боку педагогів, їх уваги до його навчальних успіхів.

      Шкала 4в — мотив соціального схвалення (батьками). Демонструє значущість для учня схвалення та уваги до його навчальних успіхів з боку батьків.

      Шкала 5 — страх покарання. Є свідченням значущості для дитини покарання, осуду з боку інших людей через її неуспішність. Для учнів із вираженою мотивацією страху покарання стимулом до навчання насамперед є страх, що в разі неуспішності їх сваритимуть, каратимуть.

      Шкала 5а — страх покарання з боку школи. Демонструє значущість для учня покарання з боку педагогів, страх виявитися в їх очах неуспішним, нездібним.

      Шкала 5б — страх покарання з боку сім'ї. Свідчить про значущість для школяра покарання з боку родини, побоювання виявитися в очах батьків, родичів неуспішним, нездібним.

      Шкала 6 — усвідомлення соціальної необхідності. Демонструє виразність намагання учня бути освіченою людиною. Школярі з домінуванням цього типу мотивації навчаються насамперед тому, що усвідомлюють необхідність успішного навчання в школі для власного майбутнього.

      Шкала 7 — мотив спілкування. Свідчить про виразність в учня мотивації до спілкування з однолітками. Учні з вираженим мотивом спілкування є зацікавленими насамперед тими видами діяльності, де є можливість комунікації.

      Шкала 8 — позанавчальна шкільна мотивація. Демонструє зацікавленість учня передусім різними позанавчальними справами, що відбуваються у школі (концерти, вистави, свята та ін.). Учні, у яких переважає цей тип мотивації, із задоволенням відвідують школу, часто є активними учасниками позаурочної діяльності, проте навчаються неохоче, немовби відбуваючи повинність за цікаві справи.

      Шкала 9 — мотив самореалізації. Свідчить про значущість для учня навчальної діяльності як провідної сфери самореалізації, місця, де він може заявити про себе, розвиватися та ін.

      Примітка. Шкали 10-12 є додатковими шкалами, що дозволяють виявити середні показники того, яка група (однокласники, родина, школа) найбільшою мірою впливає на школяра щодо мотивування його успішного навчання.

      Шкала 10 — те саме щодо впливу однокласників.

      Шкала 11 — те саме щодо впливу родини.

      Шкала 12 — те саме щодо впливу школи.

      Розроблений опитувальник, звісно, є експериментальним і, напевно, має у подальшому доопрацьовуватися, що може виконати кожний фахівець, наприклад, ураховуючи особливості свого навчального закладу. Проте цей опитувальник є певним каркасом, основною схемою ефективної, на нашу думку, діагностики мотивації — діагностики, що працює, а не припадає пилом на полиці.