Індивідуальна програма на зміну
поведінки учня:
1. Якісні засоби виховного впливу: залучення учня
до активної діяльності за інтересами (спортивні, трудові, пізнавальні, естетичні).
2. Організація допомоги у навчанні з боку
консультантів - одногрупників
3. Індивідуальна робота вчителя в позаурочний час
.
4. Рейди членів батьківського комітету групи,
училища з метою ознайомлення з організацією самопідготовки, дозвілля, становища
сім'ї (повідомлення в органи влади, якщо сім'ї потрібна допомога).
5. Психологічні засоби впливу на емоційно-вольову
сферу особистості: створення ситуації успіху на уроках з найважчих для учнів
предметів.
6. Покращення умов сімейного виховання,
застосування засобів адміністративного впливу на батьків, які згубно впливають
на виховання дітей.
7. Щомісячне підведення підсумків – проведення
групових зборів.
. Її головна мета - захист інтересів дитини, яка
потрапила в несприятливі умови - сімейні, навчально-виховні, у складну
конфліктну ситуацію. Досвід показує, що нерідко неуважні вчителі намагаються
позбавитися важкої дитини, індивідуальну роботу заміняють "відсівом".
Стійка неуспішність або порушення дисципліни дратує вчителя, а озлоблення
дитини стає причиною багатьох відхилень у поведінці, додає конфлікту в сім'ях.
Страх перед покаранням травмує психіку дитини. Практика показує, що там, де
проводиться кваліфікована діагностика, класному керівнику значно легше
вирішувати проблеми позитивної установки у вихованні дитини.
Отже необхідно:
а) здобути багатопланову інформацію про поведінку
підлітка і причини формування негативних якостей або здійснення протиправних
учинив;
б) виділити домінуючі позитивні якості;
в) поєднати у вивченні діяльність, свідомість і
ставлення учня;
г) розглянути взаємозв'язки і взаємозалежності
підлітка в колективі;
д) оцінити роль сім'ї у вихованні
підлітка;
є) скоординувати зусилля всіх суб'єктів виховання.
4. Методика організації позакласної виховної
роботи з важковиховуваними
Загальновідомо, що соціалізація підлітка
найактивніше проходить у галузі його позанавчальної діяльності, питома вага
яких становить 40% усього активного часу учня. Це зумовлює пошук ефективних
форм і методів педагогічного впливу на дітей і підлітків у позанавчальний
період.
Важливою формою виховної роботи з
важковиховуваними є гурткова діяльність. Її
ефективність зумовлена дотриманням таких вимог:
1. Не створювати колективи лише з
контингенту важковиховуваних. Це суперечить основному положенню педагогіки -
перевиховання через соціально здоровий колектив. Ще А. С. Макаренко вважав недоцільним
роздільне виховання важких і звичайних дітей.
2. Співвідношення важких і звичайних дітей. Досвід
роботи з важковиховуваними учнями показав, що найбільш педагогічно обґрунтованим
і оптимальним є співвідношення 35-40% важких і 60-65% благополучних дітей. 3.
Урахування ступеня важковиховуваності підлітків.
4.Педагогічна доцільність організації
життєдіяльності і стимулювання підлітків.
5. Встановлення особистісних і ділових стосунків.
6. Здійснення різноманітних видів діяльності.
7. Створення ситуації успіху в праці, реалізація в
професійній діяльності, спілкуванні.
Все це дуже важка робота:
1. Нинішні підлітки звикли до споглядальної ролі
на будь-якому святі.
2. Склалися стереотипи дозвілля (дискотека, відео,
прогулянка вулицею).
Важковиховувані підлітки потребують посилення
виховання правильних етичних уявлень, стійкої соціалізації, вироблення
соціально позитивної і ефективно насиченої домінанти, мобілізації своїх особистих
ресурсів, уміння контролювати себе, долати байдужість до соціального життя.
Тому педагогічна психотерапія, як ніколи, повинна бути виховною, що активізує
правильну соціалізацію особистості. Три форми педагогічної психотерапії:
Індивідуальна - початковий етап (довірлива
бесіда): врахування особливостей учня, доброзичливість.
- проведення заняття з групою з однаковими відхиленнями
в поведінці.
Колективна -
заснована на використанні позитивного впливу колективу (він об'єкт, і він же
суб'єкт виховного впливу).
Метою таких занять може бути:
- рішучість, самостійність, ініціативність,
хоробрість;
- сила волі, наполегливість у досягненні мети;
- працелюбність;
- впевненість у собі і в своїх силах, їх
об'єктивна оцінка;
- уміння терпіти (витримувати втому і пов'язані з
нею неприємні відчуття);
- уміння концентрувати думки та увагу, переключати
їх з одного предмета на інший;
- уміння і здатність засвоювати нові навички,
професійні дії;
- уміння пристосовуватися до постійно зростаючих
навантажень (фізичних, розумових);
- уміння долати психологічні бар'єри (напруження
під час спілкування, невпевненість, страх);
- активізація відпочинку і відновлення процесів в
організмі (самонавіювальний сон і відпочинок);
- критичне ставлення до своїх недоліків, чесність
і безкомпромісність у виконанні обов'язків.
- шкідливі звички (пристрасть до нікотину та
алкоголю);
- невпевненість у собі, нерішучість;
- неспокій, тривога, страх;
- боягузтво;
- лінощі;
- самовпевненість, зазнайство, переоцінка своїх
можливостей;
- нестійкість уваги, настрою;
- подразливість;
- нав'язливі стани (думки, відчуття, дії);
- порушення сну, запаморочення.
|