Програма вивчення важковиховуваного:
1. Анкетні дані вихованця.
2. Анкетні дані батьків. Атмосфера в сім'ї,
внутрішньосімейні стосунки; як батьки ставилися до дитини в шкільні роки; чи є
вони прикладом зараз, стосунки зараз; наявність судимостей; сім'я - повна,
неповна, повторно створена, коли батько залишив сім'ю; як батьки ставляться до
роботи, як часто міняють, чому; що стало причиною розпаду сім'ї (пияцтво,
бійки, аморальний спосіб життя); матеріальні, побутові, житлові умови сім'ї.
3. Кількість дітей у сім'ї, місце навчання,
характер взаємовідносин між дітьми (якщо недоброзичливі - чому?).
4. Умови виховання учня в сім'ї (наявність кімнати
чи місця, хто більше займається дитиною (батько, мати, бабуся, дідусь, брат
тощо), яку роботу вдома виконує учень, статус дитини в сім'ї, єдність вимог
сім’ї і навчального закладу.
5. Статус учня в групі, взаємостосунки з
однолітками (поважають, лідер, байдужі, недружелюбні, цькують, насміхаються) -
причини. Хто має вплив, хто захищає чи карає?
6. Коротка характеристика здоров'я. Ставлення учня
до спорту, здорового способу життя, наркогенних речовин.
7. На основі яких соціальних, психологічних,
медико-біологічних ознак належить до важковиховуваних (неуспішність, помилки
сімейного виховання, прорахунки навчально-виховної роботи, стан здоров'я).
8. Особливості поведінки в сім'ї, училищі.
Ставлення до праці.
9. Особливості темпераменту, характеру, інтересів,
пам'яті, уяви, уваги.
10. Профілактичні заходи щодо подолання
важковиховуваності.
Ефективність педагогічного керівництва в
профілактиці правопорушень учнів має досягатися, виходячи із принципів
організації виховного процесу:
- включення важковиховуваних учнів у діяльність,
що забезпечує розширення і розвиток відповідальності ;
- стимулювання самовдосконалення особистості;
- розширення морально-духовного змісту педагогічної
аргументації норм і правил стосунків, вимог та ін. у колективній діяльності
учнів.
Серед позитивних особливостей роботи вихователів, за якими
важковиховувані учні визначали рейтинг учителів, були названі ознаки у такій послідовності:
- почуваєш себе поряд із ним легко та невимушено;
- вірить мені, поважає як людину;
- допомагає доброю порадою у скрутних ситуаціях;
- є бажання поділитися з ним своїми невдачами і
радощами;
- не відчуваю страху перед ним;
- може захистити при несправедливому обвинуваченні;
- допомагає у налагодженні стосунків з
однолітками, вчителями;
- справедливий, до всіх однаково вимогливий;
- не "вичитує" при всіх;
- підтримує, заохочує, хвалить при учнях;
- не "розбирає" на класних та
батьківських зборах;
- не поспішає скаржитися батькам;
- життєрадісний, доброзичливий;
- не підвищує голос;
- правдивий, завжди відверто говорить "про
життя";
- добрий, уважний, чуйний; .
- при аналізі конфлікту не перекладає всю провину
на мене;
- добре викладає свій предмет;
- виконує свої обіцянки;
- працелюбний;
- організує допомогу у навчанні, бере в похід.
Не важко переконатися, що учні передусім цінують
моральні, гуманні якості педагога, і навіть професійна майстерність стоїть
далеко не на першому місці.
Серед негативних особливостей особистості
вчителя-вихователя важковиховувані називають: черствість, байдужість, низький
культурний рівень, невміння підтримувати дисципліну в класі, безпринципність,
нещирість, необ'єктивність тощо.
Однією з ефективних форм роботи викладацького колективу
в системі профілактики правопорушень є психолого-педагогічні засідання
методичної комісії класних керівників. Вони виконують діагностичну, проективну,
реабілітаційну функції.
полягає у
визначенні причини, динаміки змін, вивченні якостей особистості, особливостей
поведінки учня (стан здоров'я, розвиток, аналіз психологічної атмосфери сім'ї,
статус учня в колективі, його ставлення до нього, праці, спрямованість
інтересів, самооцінка тощо).
. Вона передбачає вироблення індивідуальної програми
впливу на основі колективного обговорення. Педагогічні рекомендації даються
батькам, класним керівникам, викладачам - предметникам, учнівським органам
самоврядування, батьківському комітету.
|