ПІДГОТОВКА ПЕДАГОГІЧНОЇ РАДИ «Проблеми формування мотивації навчальної діяльності школярів за сучасних умов»
ПЛАН
1. Провести заняття психолого-педагогічного семінару «Психологічні проблеми формування мотивації навчальної діяльності школярів».
(заступник директора школи з НР, психолог, до __.__.20__ р.)
2. Оформити виставку літератури з цього питання.
(бібліотекар, психолог, до __.__.20__ р.)
3. Провести діагностування учнів та вчителів школи з метою вияснення проблем мотивації навчальної діяльності.
(психолог, класні керівники, до __.__.20__ р.)
4. Провести засідання педагогічної ради, на якому розглянути наслідки діагностування та затвердити методичні рекомендації вчителям школи щодо проблем формування мотивації навчальної діяльності учнів.
(директор, перша половина жовтня 20__ р.)
5. Організувати навчально-виховну роботу з урахуванням затверджених методичних рекомендації:
засідання психолого-педагогічного семінару-практикуму; (заступник директора з навчальної роботи, __.__.20__ р.)
розробка та захист моделей уроку на засіданнях динамічних груп; (керівники динамічних груп, до __.__.20__ р.)
проведення ряду відкритих уроків та виховних заходів; взаємовідвідування уроків; (вчителі, класні керівники, листопад-грудень 20__ р.)
6. Визначити склад робочої групи по підготовці питання на розгляд педагогічної ради та видати наказ по школі.
(директор школи, до __.__.20__ р.)
7. Розробити пам’ятку членам робочої групи щодо вивчення проблем формування мотивації навчальної діяльності учнів за сучасних умов.
(керівник робочої групи, до __.__.20__ р.)
8. Вивчити стан навчально-виховної діяльності вчителів з питання «Проблеми формування мотивації навчальної діяльності школярів за сучасних умов».
(члени робочої групи, згідно розподілу обов’язків, листопад-грудень 2012 р.)
9. Проаналізувати й узагальнити матеріали перевірки.
(керівник робочої групи, до __.12.20__ р.)
10. Підготувати повідомлення «Проблеми формування мотивації навчальної діяльності школярів за сучасних умов».
(заступник директора з навчальної роботи, __.__.20__ р.)
11. Прийняти управлінське рішення (наказ по школі).
(директор школи, до __.12.20__ р.)
Додаток 1
Анкета для вчителів
1. Назвіть найвдаліші методи і прийоми створення позитивного настрою в учнів на уроці. Які методи і прийоми мотивації навчальної діяльності ви вважаєте найоптимальнішими? Яким із них ви віддаєте перевагу в своїй роботі? __________________________________
2. Як саме під час підготовки до уроку, обираючи методи та прийоми мотивації, ви враховуєте:
специфіку класу;
індивідуальні можливості учнів;
умови роботи на уроці.
3. Чи склали ви власну систему методів мотивації навчальної діяльності? _________________________
4. Чи вдається вам виробити в учнів раціональні способи розумової праці й навичок самоорганізації; якщо так, то якими методами і засобами? ___________________
5. Чи часто ви створюєте такі умови на уроці, коли в учня активно формуються елементи «само» (самоконтролю, самоаналізу, самооцінювання)? _________________
6. Який стиль спілкування з учнями на уроці для вас є пріоритетним (підкресліть у наведеному переліку):
авторитарний;
демократичний;
ліберальний.
7. Який характер навчальної діяльності у вас переважає:
репродуктивний;
конструктивний;
творчий.
8. Яких уроків у вас більше:
що досягли поставленої мети;
частково досягли мети;
не досягли мети.
9. Чи складно вам обирати методи та прийоми мотивації навчальної діяльності? Чи потребуєте ви допомоги й якої саме? ________________Анкета для учнів
1. Який навчальний предмет вам подобається найбільше? _________ Який предмет ви найнаполегливіше вчите? _____________ Причина цього? ____________
2. Яку мету ставите перед собою, вивчаючи певний предмет? _______
3. Чи мотивує вчитель вас до навчання? _____________
4. Назвіть найвдаліші методи і прийоми створення вчителем позитивного настрою учнів на уроці. ____________
5. Чи часто вчителі створюють на уроці умови, за яких у вас активно формуються елементи «само-» (самоконтролю, самоаналізу, самооцінювання)? ____________
6. Який стиль спілкування вчителя з учнями на уроці вам найбільше подобається:
авторитарний;
демократичний;
ліберальний.
7. Ваші пропозиції щодо цікавішого проведення уроків. ___________________________________
Додаток 3
Пам’ятка вчителю «З чого починається ефективний урок»
На помилках учаться. Помилки навіть потрібні для навчального процесу. Діти не повинні боятися припуститися помилки.
Давайте дітям максимально виявити свою ініціативу. Вчіть учнів самостійно думати і працювати.
Творче ставлення до роботи й навчання — запорука ефективного уроку.
Не у всіх дітей вистачає терпіння та наполегливості поступово переходити від простого до складного. Не давайте учням зневіритись у своїх силах.
Якщо ваш голос виказує роздратування, розчарування та зневіру, діти запам’ятають саме ці емоції, а не мудрість, яку ви намагалися до них донести.
Кожен учень по-своєму сприймає матеріал. Зважайте на це.
Найкращий той діалог, у процесі якого діти відгукуються не на слова, а на думки.
Добрій пам’яті передує пильна увага.
Думки учня набагато продуктивніші за думки вчителя.
Чогось навчитися можна тільки практикою.
Повторювати вивчений матеріал потрібно з інтервалами. Так економніше та ефективніше.
Створюйте проблемні ситуації на уроках. Там, де немає вибору, немає мислення.
Якщо дитина дивується — вона починає мислити. Нові ідеї —— продукт творчої уяви.
Зацікавленість — найдужча мотивація до навчання.
Учіть дітей робити нотатки.
Запам’ятовування матеріалу часто-густо залежить від його викладу. Про рівень учителя можна зробити висновок із того, як він уміє висловлюватися.
Є два основні мотиви, які формують поведінку людини: отримати винагороду й уникнути покарання. Застосовуйте ці мотиви на уроках.
Якщо вчитель стоїть, він більше привертає до себе увагу дітей.
Плануйте дискусії, диспути на уроці. Це посилює увагу дітей.
Учитель не повинен говорити без упину. Діти не встигають за його думками.
Про те, наскільки цікавим є зміст уроку, робіть висновок не зі свого погляду, а з погляду учнів. Особливо ретельно готуйте початок уроку. Часто саме від нього залежить успіх усього заняття.
Додаток 4
Поради учням (для активізації пізнавальної діяльності)
1. Визнач для себе значення певного матеріалу.
Значення певного матеріалу стане тобі зрозумілим, якщо подумаєш, якої мети хочеш досягти, що можеш робити з цим і чи використаєш ти це для себе в майбутньому.
2. Визнач чітко свою мету і не відступай від неї!
Я вірю: ти впораєшся! Якщо ти чітко знаєш, чого хочеш, бажання вчитися буде залишатися в тобі завжди. Крім цього, ти відчуєш, що бажання досягти ще більшого в тобі зростає.
3. Поділи свою велику мету на менші частинки.
Їх легше досягти. Коли ти успішно досягнеш маленької мети, у тобі прокинеться бажання досягти наступної. Адже ти це можеш! Так ти швидше прийдеш до своєї великої мети.
Радій, коли тобі вдасться домогтися маленького успіху!
Не засмучуйся, якщо з першого разу не вдасться. Спробуй іще раз!
Знай: ти це можеш! Я вірю в тебе!
4. Спробуй знайти якомога більше причин, через які тобі потрібно досягти цієї мети.
Ці причини допоможуть тобі тримати курс на здійснення всього, чого ти хочеш!
5. Знай: бажання має виходити від тебе самого!
Але якщо ти хочеш учитися, щоб сподобатися вчителю, батькам або довести друзям, чого ти вартий, то використовуй додатково і це, щоб досягти своєї мети!
6. Не бійся просити допомоги!
Знай, що тільки коли ти справді переконаний у правильності своїх дій, тоді досягнеш мети! Питай, якщо в чомусь маєш сумніви!